DOORS - Dezvoltarea Organizațională a ONG-urilor din România pentru Sustenabilitate | Fundația Regală Margareta a României
DOORS - Dezvoltarea Organizațională a ONG-urilor din România pentru Sustenabilitate | Fundația Regală Margareta a României
30761
page-template-default,page,page-id-30761,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-9.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-28060

DOORS – Dezvoltarea Organizațională a ONG-urilor din România pentru Sustenabilitate

Proiectul „DOORS – Dezvoltarea Organizațională a ONG-urilor din România pentru Sustenabilitate” abordează necesitatea dezvoltării durabile a capacității organizaționale a 20 de ONG-uri. Proiectul urmărește consolidarea capacității a 20 ONG-uri cu profil din domenii social, educație, sănătate, civic și mediu, care desfășoară activități în zone geografice insuficient deservite, dispun de resurse umane restrânse și resurse materiale și financiare limitate.

Proiectul este necesar pentru dezvoltarea capacității ONG-urilor de a deveni sustenabile într-un context social și economic în schimbare, un raport al FDSC precizând că 90% dintre respondenți sunt îngrijorați că nu vor putea continua furnizarea serviciilor curente în următoarele 6 luni, iar 10% dintre respondenți exprimându-și îngrijorarea că organizațiile lor își vor înceta activitatea/se vor desființa în următoarea perioadă.

DOORS ajută aceste 20 de ONG-uri, pe o perioadă de 20 de luni, prin îmbunătățirea competențelor  persoanelor din cadrul organizațiilor, actualizarea procedurilor interne, dezvoltarea strategiei organizaționale, oferirea de sprijin în vederea digitalizării, creșterea cooperării cu stakeholderii sau autoritățile locale, transfer de bune-practici și colaborare în rețea pentru o consolidare sustenabilă.

Beneficiile proiectului DOORS

În proiectul DOORS, organizațiile lucrează în parteneriat cu experți din sectorul neguvernamental pentru a-și asigura sustenabilitatea, a-și îndeplini misiunea și a servi comunitatea în care acționează. Pe o perioadă de 20 de luni, 20 de ONG-uri mai puțin experimentate din zone urbane mici și rurale din toată țara primesc sprijin în dezvoltarea capacității lor organizaționale printr-un program complex ce va include:

– kit de transformare digitală și promovare (asistență și dezvoltare): elemente branding, website, prezență social media;

– sprijin pentru dezvoltarea de strategii individuale;

– îndrumare și asistare în organizarea de evenimente de networking ce vizează cultivarea donatorilor / loializarea sponsorilor / schimb de bune practici și colaborarea în rețea;
– programe de training și coaching.

Care sunt ONG-urile beneficiare?

1. Asociația pacienților cu Afecțiuni Hepatice

2. Asociația Cernavodă Plus

3. Asociația Art in Context Slănic Moldova

4. Global Network for Democracy and Human Rights (GNDHR)

5. Asociația Plaiuri noi

6. Asociația ROBOCLUB

7. Asociația DARES

8. Asociația Suflet Mic și Magic

9. Fundația Te Aud România

10. Asociația OPEN

11. Asociația Pro Eco Tur

12. Asociația Samarineni în Comunitate

13. Asociația Sellification4Education

14. Sports Club Lucky Dragons

15. Asociația Ridică-te și Umblă – filiala Arad

16. Filiala Județeană Bacău a Asociației Nevăzătorilor din România

17. Asociația Centrul European pentru Excelență Culturală Diverbium/dialog (CEPEC)

18. Asociația Multifuncțională Sf. Spiridon

19. Asociația Copii Fără Copilărie

20. Asociația Dincolo de Azi

 

Vești din Doors

 

În septembrie au început evenimentele comunitare în cadrul rețelei Doors. Organizațiile din proiect și-au deschis porțile și au invitat cei mai relevanți stakeholderi din comunitate la o sesiune de consultări. Pentru cei mai mulți dintre ei, aceasta a fost o primă discuție pe care au avut-o cu sponsorii, autoritățile, donatorii, voluntarii și toate celelalte categorii de public interesat de cauza lor socială.

>În septembrie au avut loc 4 consultări cu stakehoderi, după cum urmează:

  • pe 6 septembrie, Asociația Copii fără Copilărie, din Vâlcea, a avut o discuție pe tema atragerii de fonduri cu stakeholderi cu precădere din zona corporate și instituțională
  • pe 14 septembrie, la Târgu Mureș, cei de la Sports Club Gladius Lucky Dragons i-au invitat pe reprezentanți ai mediului de afaceri din oraș, dar și autoritățile care îi sprijină, la o discuție pe tema modului în care comunică și ce ar putea fi îmbunătățit
  • pe 16 septembrie am călătorit la granița cu Moldova, pentru a lua parte la consultarea cu comunitatea a celor de la Pro Eco Tour, care și-au dorit să dezbată subiectul dezvoltării satului Suceveni cu autorități locale, oameni de afaceri și cetățeni interesați
  • pe 24 septembrie a avut loc consultarea cu stakeholderii celor de la Asociația Centrul European pentru Excelență Culturală Diverbium/dialog, Telciu, care au dezbătut cu primarul, oameni de afaceri, voluntari și părinți din comună cum pot dezvolta zona în beneficiul copiilor

>În octombrie am avut privilegiul de a cunoaște încă 2 comunități din proiectul Doors:

  • Asociația Samariteni în comunitate, din Mărculești, care a adus împreună primarul, reprezentanți ai mediului de afaceri și voluntarii seniori ai organizației, pentru a dezbate două subiecte importante: atragerea de fonduri pentru a putea organiza o tabără pentru copiii din programele lor și posibilitatea de a organiza un eveniment cultural în sat, în care copiii pot arăta ceea ce au învățat la activitățile lor (cor, dansuri, țesături)
  • Asociația Plaiuri noi din Cluj a invitat reprezentanți ai mediului de business, universitar, membri ai comunității locale din satele unde își derulează proiectele, cu scopul de a dezbate împreună cum pot face dezvoltare durabilă, cu respect față de comunitate și patrimoniu, în satele din jurul Clujului

>În noiembrie am făcut o nouă descoperire: tehnologia și educația își dau mână în mână la Roșiori, în județul Teleorman. Consultarea cu comunitatea din jurul asociației Roboclub a fost una spectaculoasă: am avut cadre didactice, părinți, copii, dar și roboței.

>Prima consultare cu stakeholderii din 2024 a avut loc la Cernavodă și a avut ca subiect integrarea tinerilor cu dizabilități. La discuție au participat atât primarul, cât și viceprimarul orașului, iar invitatul special, doamna Sanda Gligu, Președinte al Asociației Române de Terapii în Autism și ADHD, a prezentat autorităților, mediului de afaceri, cadrelor didactice, beneficiarilor și aparținătorilor un model de intervenție pe care sperăm să îl vedem în curând implementat și în Cernavodă.

>În februarie au avut loc 2 consultări în sudul țării:

  • Prima oprire a fost la Craiova, pe 23 februarie având loc consultarea Asociației Dincolo de azi. Evenimentul s-a concentrat pe tema atragerii tinerilor în proiecte civice.
  • Al doilea eveniment de consultare publică a avut loc chiar la București, pe 27 februarie. Global Network for Democracy and Human Rights și-a ales ca temă pentru dezbatere inserția pe piața muncii a tinerilor din medii vulnerabile.

>Martie a fost un adevărat maraton de evenimente locale, cu 6 consultări în vestul, nordul și nord-estul țării:

  • Pe 14 martie a avut loc consultarea publică a organizației Ridică-te și umblă filiala Arad, un eveniment emoționant care a reunit un grup impresionant de beneficiari cu handicap locomotoriu, auditiv sau vizual, care au dezbătut cu stakeholderii nevoile persoanelor cu dizabilități din Sântana.
  • Data de 15 martie ne-a găsit la Timișoara, la consultarea Asociației Sellification4Education. Au fost identificate nevoile de formare ale cadrelor didactice în raport cu Competențele Cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții, cu exemple concrete de activități de educație non-formală prin intermediul tehnologiei și nu numai.
  • Pe 19 martie ne-am adunat cu comunitatea locală din Focșani, la consultarea publică a Asociației DARES. S-a vorbit despre problemele cu care se confruntă adolescenții din comunitate, raportat la comunicarea dintre ei și adulți, profesori și mai ales părinți.
  • Pe 20 martie am fost la Asociația Nevăzătorilor Filiala Bacău, la o consultare publică cu privire la accesibilitate și alte probleme cu care se confruntă persoanele cu dizabilități din comunitate.
  • Pe 21 martie am fost la Slănic Moldova, la Art in Context, la o dezbatere despre upcycling cu toți factorii interesați de reciclare din comunitate.
  • Ultima consultare din martie a avut loc pe 29 martie, la Turda, la APAH Transilvania. Tema consultării a fost nevoia înființării unui centru comunitar dedicat cetățenilor din Campia Turzii și localitatilor limitrofe.

>Aprilie, ultima luna de proiect, a adus cu ea ultimele 3 consultări publice din proiect:

  • Centrul de zi pentru copii Sfântul Spiridon din Galați a organizat pe 4 aprilie un eveniment cu stakeholderii principali ai organizației, cărora le-a prezentat proiectele sale în beneficiul copiilor din comunitate.
  • Asociația Open de la Târgoviște, organizație studențească, a organizat pe 6 aprilie o consultare care i-a adus împreună pe tinerii și adulții din comunitate interesați de dezvoltarea educației în județ. Discuția intergenerațională a adus multe puncte de vedere pertinente și idei de proiecte.
  • Am încheiat seria consultărilor publice din proiectul Doors la Gura Humorului, pe 12 aprilie, la Asociația Te aud, România. Tema aleasă a fost promovarea programelor de rugby accesibile și incluzive.

 

Conferința Open DOORS, 3 zile de inspirație și dezvoltare la București

Între 1 și 3 martie, organizațiile beneficiare ale proiectului s-au reunit în capitală pentru un eveniment de schimb de bune practici și networking, plin de conținut și invitați surpriză din mediul de business, ONG și administrație, organizat cu sprijinul partenerului Nedland Kultur.

 

 

Ușile au fost închise în cele din urmă pe 19 aprilie, la conferința de final de proiect Closing the DOORS.

Evenimentul a fost organizat în sistem hibrid – fizic (București) și online și a marcat lansarea Ghidului Intergenerațional, publicat apoi open source, pentru a servi oricărei organizații interesate de aceasta metodologie.

Care a fost procesul de selecție?

Am lansat apelul de selecție pe 14 octombrie și am primit aplicații de la numeroase organizații non-guvernamentale. Tot procesul de aplicare a fost online: organizațiile aplicante au depus un dosar de înscriere cu mai multe acte relevante, cum ar fi actul constitutiv/statutul organizației, dovada înregistrarii în Registrul Asociaţiilor Fundaţiilor, certificatul fiscal al organizației și raportul anual sau un alt mecanism de raportare transparentă a activității (ex. site web, pagina Facebook etc.), plus alte 4 anexe: o fișă a aplicantului, o scrisoare de intenție, o declarație pe propria răspundere și un acord privind utilizarea datelor personale.

Pe lângă toate astea, am avut și o listă de criterii de eligibilitate care trebuiau îndeplinite cumulativ pentru ca aplicațiile ONG-urilor să fie validate. O poți consulta aici.

Proiectul este derulat de Fundația Regală Margareta a României, în parteneriat cu Nedland Kultur, și beneficiază de o finanțare în valoare de 195.218,20 euro, prin programul Active Citizens Fund România, finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui website nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org. Informații despre Active Citizens Fund România sunt disponibile la www.activecitizensfund.ro.

Proiect derulat de:

                                           

Doneaza